Koti » Blogi

Maksuvälittäjien hinnat 2024 (ka. ostos 65€)

Verkkokauppa tarvitsee toimintaansa erilaisia maksutapoja ja se on yksi tärkeimmistä verkkokaupan kustannustekijöistä. Maksunvälityspalvelut tarjoavat verkkokauppiaalle useita vaihtoehotja käyttöön yhdellä sopimuksella, mistä syystä välityspalvelut ovat käytännöllisiä, teknisesti nopea pystyttää ja säästävät kaupan hallinnointiaikaa.

Maksupalveluiden sisällöissä ja hinnoittelussa on kuitenkin merkittäviä eroja, riippuen minkä kokoista verkkokauppaa pyörittää, myykö tuotteita/palveluita kansainvälisesti ja minkä hintaisia tuotteita kaupassa on myynnissä.

Tässä vertailussa on mukana sellaiset toimijat, jotka pystyvät tarjoamaan kattavan maksuvalikoiman Suomen markkinoille (verkkopankkimaksut, luottokortit, MobilePay). Tarjoajat ovat tällä hetkellä: Klarna Checkout, Paytrail, Verifone – BlueCommerce, Visma Pay ja Svea Payments.

Isot kansainväliset välittäjät Stripe ja PayPal ovat myös mukana, mutta ne eivät kykene tarjoamaan suomalaisille kuluttajaverkkokaupoille olennaisia suomalaisia maksutapoja eli pankkinappeja ja MobilePayta (mutta voivat olla hyvä lisä maksuvaihtoehdoksi kuukausimaksuttomuuden vuoksi).

Maksuvälittäjien hinnat vuonna 2024 (pk-yrittäjän verkkokauppa)

Alla vertailussa on eri tarjoajien hinnat (helmikuu 2024) pk-yrittäjän verkkokaupan eri myyntimäärille, jonka tuotteiden/palveluiden keski-arvoinen myyntihinta on 65 €/tuote (alv. 0%). Puolet maksuista tehdään verkkopankeilla, puolet luotto-/pankkikortteilla/MobilePaylla.

Case 1: pieni verkkokauppa 10 maksua kuukaudessa, tilausten arvo 650€/kk

Hinnat 02/2024 (alv.0%):

Klarna Checkout:
– kk-maksu 0,00€
– provisiot pankit (0,35€/kpl + 2,89%) 11,14€
– provisiot kortit (0,35€/kpl + 2,89%) 11,14€
Yhteensä: 22,28 €/kk, vuodessa 267,42€

PayTrail S:
– kk-maksu 14,90€
– provisiot pankit (0,50€/kpl + 3,25%) 13,06€
– provisiot kortit (0,50€/kpl + 3,25%) 13,06€
Yhteensä: 41,02 €/kk, vuodessa 492,24€

Verifone, BlueCommerce Basic:
– kk-maksu 4,90€
– provisiot pankit (0,35€/kpl +2,5%) 9,88€
– provisiot kortit (0,35€/kpl +2,5%) 9,88€
Yhteensä: 24,65€/kk, vuodessa 295,80€

Visma Pay Express:
– kk-maksu 9,90€
– provisiot pankit (0,49€/kpl + 2,99%) 12,17€
– provisiot kortit (0,49€/kpl + 2,99%) 12,17€
Yhteensä: 34,24€/kk, vuodessa 410,82€

Kansainväliset maksuvälittäjät, ei suoria suomalaisia verkkopankkilinkkejä:

Stripe:
– kk-maksu 0,00€
– provisiot pankit – Klarna-maksu (0,40€/kpl + 2,99%) 11,72€
– provisiot kortit (0,25€/kpl + 1,5%) 6,13€
Yhteensä: 17,85€/kk, vuodessa 214,20€

PayPal Standard:
– kk-maksu 0,00€
– provisiot PayPal-maksu (0,35€/kpl + 3,4%) 12,80€
– provisiot kortit (0,35€/kpl + 1,9%) 7,93€
Yhteensä: 20,73€/kk, vuodessa 248,70€

Case 2: verkkokauppa 30 maksua kuukaudessa, tilausten arvo 1950€/kk

Hinnat 02/2024 (alv.0%):

Klarna Checkout:
– kk-maksu 0,00€
– provisiot pankit (0,35€/kpl + 2,89%) 33,43€
– provisiot kortit (0,35€/kpl + 2,89%) 33,43€
Yhteensä: 66,85 €/kk, vuodessa 802,26€

PayTrail S:
– kk-maksu 14,90€
– provisiot pankit (0,50€/kpl + 3,25%) 39,19€
– provisiot kortit (0,50€/kpl + 3,25%) 39,19€
Yhteensä: 93,28 €/kk, vuodessa 1119,30€

PayTrail M (puolet maksuista pankki, puolet luottokortti/mobilepay):
– kk-maksu 59,00€
– tapahtumamaksut pankit (0,50€/kpl) 7,50€
– tapahtumamaksut luottokortit & Mobilepay (0,50€/kpl + 2%) 27,00€
Yhteensä: 93,50 €/kk, vuodessa 1122€

Verifone, BlueCommerce Basic:
– kk-maksu 4,90€
– provisiot pankit (0,35€/kpl +2,5%) 29,63€
– provisiot kortit (0,35€/kpl +2,5%) 29,63€
Yhteensä: 64,15€/kk, vuodessa 769,80€

Verifone, BlueCommerce Premium (puolet maksuista pankki, puolet luottokortti/mobilepay):
– kk-maksu 55,00€
– tapahtumamaksut pankit (0,35€/kpl) 5,25€
– tapahtumamaksut luottokortit & Mobilepay (0,35€/kpl + 2%) 24,75€
Yhteensä: 85,00 €/kk, vuodessa 1020€

Visma Pay Express:
– kk-maksu 9,90€
– provisiot pankit (0,49€/kpl + 2,99%) 36,50€
– provisiot kortit (0,49€/kpl + 2,99%) 36,50€
Yhteensä: 82,91€/kk, vuodessa 994,86€

Visma Pay Power (puolet maksuista pankki, puolet luottokortti/mobilepay):
– kk-maksu 49,00€
– tapahtumamaksut pankit (0,44€/kpl) 6,60€
– tapahtumamaksut luottokortit & Mobilepay (0,44€/kpl + 1,99%) 26,00€
Yhteensä: 81,60 €/kk, vuodessa 979,23€

Svea Payments (puolet maksuista pankki, puolet luottokortti/mobilepay):
– kk-maksu 49,00€
– tapahtumamaksut pankit (0,45€/kpl) 6,75€
– tapahtumamaksut luottokortit & Mobilepay (0,45€/kpl + 1,9%) 25,28€
Yhteensä: 81,03 €/kk, vuodessa 972,30€

Kansainväliset maksuvälittäjät, ei suomalaisia verkkopankkilinkkejä:

Stripe:
– kk-maksu 0,00€
– provisiot pankit – Klarna-maksu (0,40€/kpl + 2,99%) 35,15€
– provisiot kortit (0,25€/kpl + 1,5%) 18,38€
Yhteensä: 53,53€/kk, vuodessa 642,30€

PayPal Standard:
– kk-maksu 0,00€
– provisiot PayPal-maksu (0,35€/kpl + 3,4%) 38,40€
– provisiot kortit (0,35€/kpl + 1,9%) 23,78€
Yhteensä: 62,18€/kk, vuodessa 746,10€

Case 3: verkkokauppa 60 maksua kuukaudessa, tilausten arvo 3900€/kk

Hinnat 02/2024 (alv.0%):

Klarna Checkout:
– kk-maksu 0,00€
– provisiot pankit (0,35€/kpl + 2,89%) 66,86€
– provisiot kortit (0,35€/kpl + 2,89%) 66,86€
Yhteensä: 133,71 €/kk, vuodessa 1604,52€

PayTrail S:
– kk-maksu 14,90€
– provisiot pankit (0,50€/kpl + 3,25%) 78,38€
– provisiot kortit (0,50€/kpl + 3,25%) 78,38€
Yhteensä: 171,65 €/kk, vuodessa 2059,80€

PayTrail M (puolet maksuista pankki, puolet luottokortti/mobilepay):
– kk-maksu 59,00€
– tapahtumamaksut pankit (0,50€/kpl) 15,00€
– tapahtumamaksut luottokortit & Mobilepay (0,50€/kpl + 2%) 54,00€
Yhteensä: 128,00 €/kk, vuodessa 1536€

Verifone, BlueCommerce Basic:
– kk-maksu 4,90€
– provisiot pankit (0,35€/kpl +2,5%) 59,25€
– provisiot kortit (0,35€/kpl +2,5%) 59,25€
Yhteensä: 123,40€/kk, vuodessa 1480,80€

Verifone, BlueCommerce Premium (puolet maksuista pankki, puolet luottokortti/mobilepay):
– kk-maksu 55,00€
– tapahtumamaksut pankit (0,35€/kpl) 10,50€
– tapahtumamaksut luottokortit & Mobilepay (0,35€/kpl + 2%) 49,50€
Yhteensä: 115,00 €/kk, vuodessa 1380€

Visma Pay Express:
– kk-maksu 9,90€
– provisiot pankit (0,49€/kpl + 2,99%) 73,00€
– provisiot kortit (0,49€/kpl + 2,99%) 73,00€
Yhteensä: 155,91€/kk, vuodessa 1870,92€

Visma Pay Power (puolet maksuista pankki, puolet luottokortti/mobilepay):
– kk-maksu 49,00€
– tapahtumamaksut pankit (0,44€/kpl) 13,20€
– tapahtumamaksut luottokortit & Mobilepay (0,44€/kpl + 1,99%) 52,00€
Yhteensä: 114,21 €/kk, vuodessa 1370,46€

Svea Payments (puolet maksuista pankki, puolet luottokortti/mobilepay):
– kk-maksu 49,00€
– tapahtumamaksut pankit (0,45€/kpl) 13,50€
– tapahtumamaksut luottokortit & Mobilepay (0,45€/kpl + 1,9%) 50,55€
Yhteensä: 113,05 €/kk, vuodessa 1356,60€

Kansainväliset maksuvälittäjät, ei suomalaisia verkkopankkilinkkejä:

Stripe:
– kk-maksu 0,00€
– provisiot pankit – Klarna-maksu (0,40€/kpl + 2,99%) 70,31€
– provisiot kortit (0,25€/kpl + 1,5%) 36,75€
Yhteensä: 107,06€/kk, vuodessa 1284,72€

PayPal Standard:
– kk-maksu 0,00€
– provisiot PayPal-maksu (0,35€/kpl + 3,4%) 76,80€
– provisiot kortit (0,35€/kpl + 1,9%) 47,55€
Yhteensä: 124,35€/kk, vuodessa 1492,20€

Tarkista aina ennen sopimusta hintojen paikkansapitävyys kultakin palveluntarjoajalta

Maksuvälittäjien hintoja 2024 (ka. ostos 10€)

Verkkokauppaa perustettaessa ja pyöritettäessä erilaiset maksutavat ovat yksi isommista verkkokaupan kustannustekijöistä. Maksunvälityspalvelut tarjoavat kauppiaalle useita maksutapoja käyttöön yhdellä sopimuksella, mistä syystä välityspalvelut ovat käytännöllisiä, teknisesti erittäin nopea pystyttää ja säästävät kaupan hallinnointiaikaa.

Maksupalveluiden sisällöissä ja hinnoittelussa on merkittäviä eroja, riippuen minkä kokoista verkkokauppaa pyörittää ja minkä hintaisia tuotteita tai palveluita kaupassa on myynnissä. Mikäli myy tuotteita/palveluita kansainvälisesti niin erot korostuvat vielä enemmmän.

Tässä vertailussa ovat mukana sellaiset toimijat, jotka pystyvät tarjoamaan kattavan maksuvalikoiman Suomen markkinoille (verkkopankkimaksut, luottokortit, MobilePay). Tarjoajat ovat tällä hetkellä: Klarna Checkout, Paytrail, Verifone – BlueCommerce, Visma Pay ja Svea Payments.

Isot kansainväliset välittäjät Stripe ja PayPal on otettu myös mukaan “ylimääräisinä”, koska nekin kykenevät tarjoamaan rajallisesti “paikallisia” maksuja mm. Stripe Klarnan kautta. Lisäksi ne kuukausimaksuttomina ovat monesti hyvä lisä verkkokaupan maksutapoihin.

Maksuvälittäjien hinnat vuonna 2024 (pieni verkkokauppa)

Alla vertailussa on eri tarjoajien hinnat (helmikuu 2024) pienen verkkokaupan eri myyntimäärille, jonka tuotteiden keski-arvoinen myyntihinta on 10 €/tuote. Puolet maksuista verkkopankkeja, puolet luotto-/pankkikortteja.

Case 1: pieni verkkokauppa 20 maksua kuukaudessa, tilausten arvo 200€/kk

Hinnat 02/2024 (alv.0%):

Klarna Checkout:
– kk-maksu 0,00€
– provisiot pankit (0,35€/kpl + 2,89%) 6,39€
– provisiot kortit (0,35€/kpl + 2,89%) 6,39€
Yhteensä: 12,78 €/kk, vuodessa 153€

PayTrail S:
– kk-maksu 14,90€
– provisiot pankit (0,50€/kpl + 3,25%) 8,25€
– provisiot kortit (0,50€/kpl + 3,25%) 8,25€
Yhteensä: 31,40 €/kk, vuodessa 377€

Verifone, BlueCommerce Basic:
– kk-maksu 4,90€
– provisiot pankit (0,35€/kpl +2,5%) 6,00€
– provisiot kortit (0,35€/kpl +2,5%) 6,00€
Yhteensä: 16,90€/kk, vuodessa 203€

Visma Pay Express:
– kk-maksu 9,90€
– provisiot pankit (0,49€/kpl + 2,99%) 7,89€
– provisiot kortit (0,49€/kpl + 2,99%) 7,89€
Yhteensä: 25,68€/kk, vuodessa 308,16€

Kansainväliset maksuvälittäjät, ei suoria suomalaisia verkkopankkilinkkejä:

Stripe Standard:
– kk-maksu 0,00€
– provisiot pankit – Klarna-maksu (0,40€/kpl + 2,99%) 6,99€
– provisiot kortit (0,25€/kpl + 1,5%) 4,00€
Yhteensä: 10,99€/kk, vuodessa 131,88€

PayPal Standard:
– kk-maksu 0,00€
– provisiot PayPal-maksu (0,35€/kpl + 3,4%) 6,90€
– provisiot kortit (0,35€/kpl + 1,9%) 5,40€
Yhteensä: 12,30€/kk, vuodessa 147,60€

Case 2: pieni verkkokauppa 60 maksua kuukaudessa, tilausten arvo 600€/kk

Hinnat 02/2024 (alv.0%):

Klarna Checkout:
– kk-maksu 0,00€
– provisiot pankit (0,35€/kpl + 2,89%) 19,17€
– provisiot kortit (0,35€/kpl + 2,89%) 19,17€
Yhteensä: 38,34 €/kk, vuodessa 460,08€

PayTrail S:
– kk-maksu 14,90€
– provisiot pankit (0,50€/kpl + 3,25%) 24,75€
– provisiot kortit (0,50€/kpl + 3,25%) 24,75€
Yhteensä: 64,40 €/kk, vuodessa 772,80€

Verifone, BlueCommerce Basic:
– kk-maksu 4,90€
– provisiot pankit (0,35€/kpl +2,5%) 18,00€
– provisiot kortit (0,35€/kpl +2,5%) 18,00€
Yhteensä: 40,90€/kk, vuodessa 490,80€

Visma Pay Express:
– kk-maksu 9,90€
– provisiot pankit (0,49€/kpl + 2,99%) 23,67€
– provisiot kortit (0,49€/kpl + 2,99%) 23,67€
Yhteensä: 57,24€/kk, vuodessa 686,88€

Kansainväliset maksuvälittäjät, ei suoria suomalaisia verkkopankkilinkkejä:

Stripe:
– kk-maksu 0,00€
– provisiot pankit – Klarna-maksu (0,40€/kpl + 2,99%) 20,97€
– provisiot kortit (0,25€/kpl + 1,5%) 12,00€
Yhteensä: 32,97€/kk, vuodessa 395,64€

PayPal Standard:
– kk-maksu 0,00€
– provisiot PayPal-maksu (0,35€/kpl + 3,4%) 20,70€
– provisiot kortit (0,35€/kpl + 1,9%) 16,20€
Yhteensä: 36,90€/kk, vuodessa 442,80€

Case 3: verkkokauppa 120 maksua kuukaudessa, tilausten arvo 1200€/kk

Hinnat 03/2024 (alv.0%):

Klarna Checkout:
– kk-maksu 0,00€
– provisiot pankit (0,35€/kpl + 2,89%) 38,34€
– provisiot kortit (0,35€/kpl + 2,89%) 38,34€
Yhteensä: 76,68 €/kk, vuodessa 920,16€

PayTrail S:
– kk-maksu 14,90€
– provisiot pankit (0,50€/kpl + 3,25%) 49,50€
– provisiot kortit (0,50€/kpl + 3,25%) 49,50€
Yhteensä: 113,90 €/kk, vuodessa 1366,80€

PayTrail M (puolet maksuista pankki, puolet luottokortti/mobilepay):
– kk-maksu 59,00€
– tapahtumamaksut pankit (0,50€/kpl) 30,00€
– tapahtumamaksut luottokortit & Mobilepay (0,50€/kpl + 2%) 42,00€
Yhteensä: 131,00 €/kk, vuodessa 1572€

Verifone, BlueCommerce Basic:
– kk-maksu 4,90€
– provisiot pankit (0,35€/kpl +2,5%) 36,00€
– provisiot kortit (0,35€/kpl +2,5%) 36,00€
Yhteensä: 76,90€/kk, vuodessa 922,80€

Verifone, BlueCommerce Premium (puolet maksuista pankki, puolet luottokortti/mobilepay):
– kk-maksu 55,00€
– tapahtumamaksut pankit (0,35€/kpl) 21,00€
– tapahtumamaksut luottokortit & Mobilepay (0,35€/kpl + 2%) 33,00€
Yhteensä: 109,00 €/kk, vuodessa 1308€

Visma Pay Express:
– kk-maksu 9,90€
– provisiot pankit (0,49€/kpl + 2,99%) 47,34€
– provisiot kortit (0,49€/kpl + 2,99%) 47,34€
Yhteensä: 104,58€/kk, vuodessa 1254,96€

Visma Pay Power (puolet maksuista pankki, puolet luottokortti/mobilepay):
– kk-maksu 49,00€
– tapahtumamaksut pankit (0,44€/kpl) 26,40€
– tapahtumamaksut luottokortit & Mobilepay (0,44€/kpl + 1,99%) 38,34€
Yhteensä: 113,74 €/kk, vuodessa 1364,88€

Svea Payments (puolet maksuista pankki, puolet luottokortti/mobilepay):
– kk-maksu 49,00€
– tapahtumamaksut pankit (0,45€/kpl) 27,00€
– tapahtumamaksut luottokortit & Mobilepay (0,45€/kpl + 1,9%) 38,40€
Yhteensä: 114,40 €/kk, vuodessa 1372,80€

Kansainväliset maksuvälittäjät, ei suomalaisia verkkopankkilinkkejä:

Stripe:
– kk-maksu 0,00€
– provisiot pankit – Klarna-maksu (0,40€/kpl + 2,99%) 41,94€
– provisiot kortit (0,25€/kpl + 1,5%) 24,00€
Yhteensä: 65,94€/kk, vuodessa 791,28€

PayPal Standard:
– kk-maksu 0,00€
– provisiot PayPal-maksu (0,35€/kpl + 3,4%) 41,40€
– provisiot kortit (0,35€/kpl + 1,9%) 32,40€
Yhteensä: 73,80€/kk, vuodessa 885,60€

Tarkista aina ennen sopimusta hintojen paikkansapitävyys kultakin palveluntarjoajalta

Muunnelmatuotteen lisääminen verkkokauppaan

WooCommerce -verkkokauppa sisältää valmiina muunnelmatuote-toiminnon, jonka avulla voidaan tuotteen eri variaatiot, kuten koko tai väri, lisätä valinnaksi yhden tuotteen alle. Muunnelmatuotteen lisääminen voi tuntua haastavalta, mutta mutta on varsin selkeä prosessi.

1. Valitse tuotetyypiksi Muunnelmatuote

Mene tuotteen hallintasivulle, jolle haluat luoda muunnelmia. Valitse yksittäisen tuotteen sivulta “tuotetiedot” -osiosta “Muunnelmatuote”.

2. Lisää ominaisuus ja vaihtoehdot tuotteelle

Siirry Ominaisuudet -välilehdelle ja klikkaa “Lisää” -nappia Mukautettu ominaisuus -palkin takaa. Alle aukeaa kentät täytettäväksi, missä annetaan kullekin ominaisuudelle nimi sekä vaihtoehdot. Varmista että laitat merkin kohtaan “Käytetään muunnelmissa”, jolloin muunnelman voi valita verkkokaupasta.

  1. Anna ominaisuudelle nimi. Tämä nimi näytetään verkkokaupassa (esimerkiksi “Koko”).
  2. Syötä Arvot-kohtaan vaihtoehdot, jotka kyseiselle ominaisuudelle on saatavilla (esimerkiksi S, M, L jne.).
  3. Laita valinta kohtaan “Käytetään muunnelmissa”. Jos haluat vaihtoehdot näkyväksi tuotesivun lisätiedoissa, valitse myös “Näkyy tuotesivulla”.
  4. Tallenna ominaisuus.

3. Luo muunnelmat tuottelle

Siirry Muunnelmat -välilehdelle luodaksesi muunnelmat tuotteelle. Voit luoda muunnelmat joko yksitellen tai kaikki vaihtoehdot kerralla (Lisää muunnelma / Tee muunnelmia kaikista ominaisuuksista).

Kun muunnelmat on luotu, avaa jokainen muunnelma erikseen pienestä nuolesta, jonka näet viemällä hiiren kursorin muunnelman päälle. Anna jokaiselle tuotemuunnelmalle tarvittavat tiedot, kuten tuotetunnus, hinta ja varastosaldo.

  1. Luo muunnelmat
  2. Syötä muunnelmille tuotetiedot
  3. Tallenna muutokset

Tuotteiden lisääminen WooCommerce verkkokauppaan

Tämä yksinkertainen ohje auttaa tuotteen lisäämisessä WooCommerce -verkkokauppaasi.

Tuotteiden syöttäminen verkkokauppaan

WooCommercen tuotteet voidaan joko lisätä yksitellen hallintapanelin kautta, taikka toisinaan suuremman tuotemäärän kohdalla voi olla tarpeen tehdä tuotteiden massasiirto suoraan excel-tiedostosta tähän tarkoitetulla lisäosalla.

Jos tuotteita on vain vähän tai jos kyseessä on yksittäisen tuotteen lisääminen, se onnistuu suoraan WordPress-hallintapanelista.

Alkuvalmistelut

Kirjaudu sisään WordPressin hallintapaneliin, sekä avaa “Tuotteet” -valikon alta “Lisää uusi”. Tämän jälkeen eteesi aukeaa alla näkyvä tuotteen hallintasivu, johon tarvittavat tuotetiedot syötetään.

Tuotteen lisääminen woocommerce- tuotesivu

1. Tuotenimi – anna tuotteelle kuvaava nimi

Anna tuotteelle kuvaava nimi. Huomaathan, että antamasi tuotenimi tulee julkaistavan tuotesivun nimeksi. Tämä on hyvä huomioida sekä verkkokaupan vierailijan sekä hakukoneen näkökulmasta.

Tuotteen nimen täytyy olla kuvaava ja selkeä.

2. Tuotetiedot – valitse tuotelaji

Tuotetiedot kohdassa täytyy ensimmäiseksi valita tuotteen laji:

Käytetyimmät tuotelajit ovat perustuote sekä muunnelmatuote.

Perustuotteen ja muunnelmatuotteen ero on siinä, tuleeko tuotteelle erilaisia variaatioita eli muunnelmia: väri, koko ja niin edelleen. Jos tuotteesta ei ole variaatioita, käytetään perustuotetta.

Jos haluat lisätä tuotteelle ominaisuuden, kuten koon tai värin, niin tällöin käytetään muunnelmatuotetta.

Joukkotuote on useamman tuotteen kokoelma, jonka avulla tuotteista voi tehdä paketteja. Yhteistyökumppanin tuote tarkoittaa että esität verkkokaupassasi toisen verkkokaupan tuotteen, jonne osta-painike johtaa.

Jos myyt WooCommerce-kaupassa palveluita, niin laita raksi ruutuun. Tällöin toimitukseen liittyvät toiminnot poistetaan käytöstä.

Voit myös myydä ladattavia tuotteita WooCommercella. Tämä valinta lisää latauspainikkeen tuotetietoihin, johon ladataan myytävä tiedosto.

3. Tuotetiedot – käy välilehdet läpi

Käy läpi tuotetietojen välilehdet, ja anna tarvittavat tiedot.

Yleiset

Tälle välilehdelle annetaan tuotteen hinta- sekä verotustiedot. Normaali hinta tulee asettaa aina, alennettua hintaa käytetään silloin kun tuote asetetaan alennusmyyntiin.

Normaalisti verotietoihin ei tarvitse koskea.

WooCommercen tuotetiedot, yleiset

Varasto

Varasto-välilehdellä annetaan tuotetunnus, sekä määritetään saatavuustiedot. Oletuksena tuotetta on varastossa ilman varastosaldoa. Halutessasi voit asettaa tuotteiden määrän varastossa, sekä rajoittaa tuotteen saatavuutta yhteen kappaleeseen per tilaus.

WooCommercen tuotetiedot varastolle

Toimitus

Toimituksen osalta tuotetietoihin voidaan lisätä tuotteen paino, mitat ja toimitusluokka. Mittayksiköt voidaan tarvittaessa muuttaa WooCommercen asetuksista.

Toimitusluokka liittyy toimituskulujen laskemiseen.

WooCommerce tuotetiedot toimitukselle

Liitetyt tuotteet

WooCommerce esittää yksittäisen tuotteen sivulla ehdotuksia muista tuotteista (Parempi tuote / Up-Sell). Liitetyt tuotteet -välilehdellä voidaan valitut tuotteet esitettäväksi.

Tuotetietoihin lisätty lisätuote (Cross-Sell) esitetään puolestaan verkkokaupan kassa-sivulla, jos tilaa riittää ja toiminto on käytössä.

WooCommercen tuotetiedot - liitetyt tuotteet

Ominaisuudet

Ominaisuudet välilehdellä voidaan antaa tuotteelle ominaisuuksia, jotka näkyvät halutessa kaupan puolella. Ominaisuudet tulevat paremmin tutuiksi muunnelmatuotteen lisäämisen yhteydessä.

Edistyneet

Edistyneet-välilehdellä voidaan antaa kyseisen tuotteen ostajalle automaattisesti lähetettävä viesti.

Esitysjärjestys määrittelee tuotteen paikan tuotelistauksessa.

Tuotearviot voi poistaa tässä käytöstä tuotekohtaisesti, muutoin seurataan WooCommerceen määritettyjä yleisiä asetuksia.

WooCommerce-tuotetietojen edistyneet

4. Lyhyt tuotekuvaus

Tähän kohtaan annetaan lyhyt ja ytimekäs kuvaus tuotteesta. Lyhyt tuotekuvaus esitetään tuotesivulla heti tuotteen nimen ja hinnan jälkeen.

5. Täysi tuoteseloste

Tuotteen hallintasivulla ylimpänä näkyvä suuri tekstikenttä on täydelle tuoteselosteelle, joka näytetään tuotekuvan sekä muiden tuotetietojen alapuolella. Tässä on tilaa kertoa tuotteesta kaikki tarvittava.

6. Osasto

Tässä annetaan tuotteen osasto, navigoinnin helpottamiseksi sekä tuotteiden jaottelemiseksi eri osastoihin. Kun luot tuoteosaston, kirjoita osastosivulle myös tekstiä hakukoneoptimoinnin parantamiseksi.

7. Avainsanat

Avainsanojen avulla tuotteita voidaan suodattaa ja listata kätevästi. Kun luot avainsanan tuotteelle, niin verkkokauppaan luodaan myös oma sivunsa avainsanalle. Tältä sivulta löytyvät kaikki tuotteet, joille on annettu samainen avainsana. Lisää myös tekstiä avainsana-sivuille.

8. Tuotekuvat

Tuotteen pääkuva annetaan kohtaan tuotekuva. Tämä kuva näkyy tuotelistauksissa, sekä tuotesivun pääkuvana. Lisäkuvat tuotteesta annetaan kohdassa tuotekuvasto.

Nimeä kuva asiallisesti ja pakkaa se pienemmäksi ennen sen lataamista sivustolle. Anna tuotteelle kuvaava nimi sekä vaihtoehtoinen teksti, jotta hakukoneet ymmärtävät mistä kuvassa on kysymys.

Valmista?

Yksittäisen tuotteiden lisääminen WooCommerce verkkokauppaan ei ole tämän vaikeampaa.

Maksuvälittäjien hintoja 2023 (ka. ostos 10€)

Verkkokauppaa perustettaessa ja pyöritettäessä erilaiset maksutavat on yksi tärkeimmistä verkkokaupan kustannustekijöistä. Maksunvälityspalvelut tarjoavat verkkokauppiaalle useita maksutapoja käyttöön yhdellä sopimuksella, mistä syystä välityspalvelut ovat käytännöllisiä, teknisesti nopea pystyttää ja säästävät kaupan hallinnointiaikaa.

Maksupalveluiden sisällöissä ja hinnoittelussa on kuitenkin merkittäviä eroja, riippuen minkä kokoista verkkokauppaa pyörittää ja minkä hintaisia tuotteita kaupassa on myynnissä.

Tässä vertailussa on mukana sellaiset toimijat, jotka pystyvät tarjoamaan kattavan maksuvalikoiman Suomen markkinoille (verkkopankkimaksut, luottokortit, MobilePay). Tarjoajat ovat tällä hetkellä: Klarna Checkout, Paytrail, Verifone – BlueCommerce, Visma Pay ja Svea Payments. Kansainväliset välittäjät Stripe ja PayPal eivät ole mukana, koska ne eivät kykene tarjoamaan suomalaisille kaupoille olennaisia verkkopankkimaksuja.

Maksuvälittäjien hinnat vuonna 2023 (pieni verkkokauppa)

Alla vertailussa on eri tarjoajien hinnat (maaliskuu 2023) pienen verkkokaupan eri myyntimäärille, jonka tuotteiden keski-arvoinen myyntihinta on 10 €/tuote.

Case 1: pieni verkkokauppa 20 maksua kuukaudessa, tilausten arvo 200€/kk

Hinnat 03/2023 (alv.0%):

Klarna Checkout:
– kk-maksu 0,00€
– tapahtumamaksut (0,35€/kpl) 7,00€
– provisiot (2,89%) 5,78€
Yhteensä: 12,78 €/kk, vuodessa 153€

PayTrail S:
– kk-maksu 14,90€
– tapahtumamaksut (0,50€/kpl) 10€
– provisiot (3,25%) 6,50€
Yhteensä: 31,40 €/kk, vuodessa 377€

Verifone, BlueCommerce Basic:
– kk-maksu 4,90€
– tapahtumamaksut (0,35€/kpl) 7,00€
– provisiot (2,5%) 5,00€
Yhteensä: 16,90€/kk, vuodessa 203€

Visma Pay Express:
– kk-maksu 6,95€
– tapahtumamaksut (0,49€/kpl) 9,80€
– provisiot (2,8%) 5,60€
Yhteensä: 22,35€/kk, vuodessa 268€

Case 2: pieni verkkokauppa 60 maksua kuukaudessa, tilausten arvo 600€/kk

Hinnat 03/2023 (alv.0%):

Klarna Checkout:
– kk-maksu 0,00€
– tapahtumamaksut (0,35€/kpl) 21,00€
– provisiot (2,89%) 17,34€
Yhteensä: 38,34 €/kk, vuodessa 460€

PayTrail S:
– kk-maksu 14,90€
– tapahtumamaksut (0,50€/kpl) 30,00€
– provisiot (3,25%) 19,50€
Yhteensä: 64,40 €/kk, vuodessa 773€

Verifone, BlueCommerce Basic:
– kk-maksu 4,90€
– tapahtumamaksut (0,35€/kpl) 21,00€
– provisiot (2,5%) 15,00€
Yhteensä: 40,90€/kk, vuodessa 491€

Visma Pay Express:
– kk-maksu 6,95€
– tapahtumamaksut (0,49€/kpl) 29,40€
– provisiot (2,8%) 16,80€
Yhteensä: 53,15€/kk, vuodessa 638€

Case 3: pieni verkkokauppa 120 maksua kuukaudessa, tilausten arvo 1200€/kk

Hinnat 03/2023 (alv.0%):

Klarna Checkout:
– kk-maksu 0,00€
– tapahtumamaksut (0,35€/kpl) 42,00€
– provisiot (2,89%) 34,68€
Yhteensä: 76,68 €/kk, vuodessa 920€

PayTrail S:                                     
– kk-maksu 14,90€
– tapahtumamaksut (0,50€/kpl) 60,00€
– provisiot (3,25%) 39,00€
Yhteensä: 113,90 €/kk, vuodessa 1367€

PayTrail M (puolet maksuista pankki, puolet luottokortti/mobilepay):
– kk-maksu 58,00€
– tapahtumamaksut pankit (0,50€/kpl) 30,00€
– tapahtumamaksut luottokortit & Mobilepay (0,50€/kpl + 2%) 42,00€
Yhteensä: 130,00 €/kk, vuodessa 1560€

Verifone, BlueCommerce Basic:
– kk-maksu 4,90€
– tapahtumamaksut (0,35€/kpl) 42,00€
– provisiot (2,5%) 30,00€
Yhteensä: 76,90€/kk, vuodessa 923€

Verifone, BlueCommerce Premium (puolet maksuista pankki, puolet luottokortti/mobilepay):
– kk-maksu 55,00€
– tapahtumamaksut pankit (0,35€/kpl) 21,00€
– tapahtumamaksut luottokortit & Mobilepay (0,06€/kpl + 2%) 15,60€
Yhteensä: 91,60 €/kk, vuodessa 1099€

Visma Pay Express:
– kk-maksu 6,95€
– tapahtumamaksut (0,49€/kpl) 58,80€
– provisiot (2,8%) 33,60€
Yhteensä: 99,35€/kk, vuodessa 1192€

Visma Pay Power (puolet maksuista pankki, puolet luottokortti/mobilepay):
– kk-maksu 49,00€
– tapahtumamaksut pankit (0,39€/kpl) 23,40€
– tapahtumamaksut luottokortit & Mobilepay (0,39€/kpl + 1,99%) 35,34€
Yhteensä: 107,74 €/kk, vuodessa 1293€

Svea Payments (puolet maksuista pankki, puolet luottokortti/mobilepay):
– kk-maksu 59,00€
– tapahtumamaksut pankit (ka. 0,40€/kpl) 24,00€
– tapahtumamaksut luottokortit & Mobilepay (ka. 0,38€/kpl + 1,55%) 32,10€
Yhteensä: 115,10 €/kk, vuodessa 1381€

*American Express, ApplePay saatavilla erillisillä sopimuksilla (PayTrail provisiot 0,50€/kpl + 3%)

Maksuvälittäjien hinnat 2023 (ka. ostos 65€)

Verkkokauppaa perustettaessa ja pyöritettäessä erilaiset maksutavat on yksi tärkeimmistä verkkokaupan kustannustekijöistä. Maksunvälityspalvelut tarjoavat verkkokauppiaalle useita maksutapoja käyttöön yhdellä sopimuksella, mistä syystä välityspalvelut ovat käytännöllisiä, teknisesti nopea pystyttää ja säästävät kaupan hallinnointiaikaa.

Maksupalveluiden sisällöissä ja hinnoittelussa on kuitenkin merkittäviä eroja, riippuen minkä kokoista verkkokauppaa pyörittää ja minkä hintaisia tuotteita kaupassa on myynnissä.

Tässä vertailussa on mukana sellaiset toimijat, jotka pystyvät tarjoamaan kattavan maksuvalikoiman Suomen markkinoille (verkkopankkimaksut, luottokortit, MobilePay). Tarjoajat ovat tällä hetkellä: Klarna Checkout, Paytrail, Verifone – BlueCommerce, Visma Pay ja Svea Payments. Kansainväliset välittäjät Stripe ja PayPal eivät ole mukana, koska ne eivät kykene tarjoamaan suomalaisille kaupoille olennaisia verkkopankkimaksuja.

Maksuvälittäjien hinnat vuonna 2023 (pieni verkkokauppa)

Alla vertailussa on eri tarjoajien hinnat (maaliskuu 2023) pienen verkkokaupan eri myyntimäärille, jonka tuotteiden keski-arvoinen myyntihinta on 65 €/tuote.

Case 1: pieni verkkokauppa 10 maksua kuukaudessa, tilausten arvo 650€/kk

Hinnat 03/2023 (alv.0%):

Klarna Checkout:
– kk-maksu 0,00€
– tapahtumamaksut (0,35€/kpl) 3,50€
– provisiot (2,89%) 18,79€
Yhteensä: 22,29 €/kk, vuodessa 267€

PayTrail S:
– kk-maksu 14,90€
– tapahtumamaksut (0,50€/kpl) 5€
– provisiot (3,25%) 21,13€
Yhteensä: 41,05 €/kk, vuodessa 492€

Verifone, BlueCommerce Basic:
– kk-maksu 4,90€
– tapahtumamaksut (0,35€/kpl) 3,50€
– provisiot (2,5%) 16,25€
Yhteensä: 24,65€/kk, vuodessa 296€

Visma Pay Express:
– kk-maksu 6,95€
– tapahtumamaksut (0,49€/kpl) 4,90€
– provisiot (2,8%) 18,20€
Yhteensä: 30,05€/kk, vuodessa 361€

Case 2: pieni verkkokauppa 20 maksua kuukaudessa, tilausten arvo 1300€/kk

Hinnat 03/2023 (alv.0%):

Klarna Checkout:
– kk-maksu 0,00€
– tapahtumamaksut (0,35€/kpl) 7,00€
– provisiot (2,89%) 37,57€
Yhteensä: 44,57 €/kk, vuodessa 535€

PayTrail S:
– kk-maksu 14,90€
– tapahtumamaksut (0,50€/kpl) 10,00€
– provisiot (3,25%) 42,25€
Yhteensä: 67,15 €/kk, vuodessa 806€

Verifone, BlueCommerce Basic:
– kk-maksu 4,90€
– tapahtumamaksut (0,35€/kpl) 7,00€
– provisiot (2,5%) 32,50€
Yhteensä: 44,40€/kk, vuodessa 533€

Visma Pay Express:
– kk-maksu 6,95€
– tapahtumamaksut (0,49€/kpl) 9,80€
– provisiot (2,8%) 36,40€
Yhteensä: 53,15€/kk, vuodessa 638€

Case 3: pieni verkkokauppa 30 maksua kuukaudessa, tilausten arvo 1950€/kk

Hinnat 03/2023 (alv.0%):

Klarna Checkout:
– kk-maksu 0,00€
– tapahtumamaksut (0,35€/kpl) 10,50€
– provisiot (2,89%) 56,36€
Yhteensä: 66,90 €/kk, vuodessa 802€

PayTrail S:
– kk-maksu 14,90€
– tapahtumamaksut (0,50€/kpl) 15,00€
– provisiot (3,25%) 63,38€
Yhteensä: 93,28 €/kk, vuodessa 1119€

PayTrail M (puolet maksuista pankki, puolet luottokortti/mobilepay):
– kk-maksu 58,00€
– tapahtumamaksut pankit (0,50€/kpl) 7,50€
– tapahtumamaksut luottokortit & Mobilepay (0,50€/kpl + 2%) 27,00€
Yhteensä: 92,50 €/kk, vuodessa 1110€

Verifone, BlueCommerce Basic:
– kk-maksu 4,90€
– tapahtumamaksut (0,35€/kpl) 10,50€
– provisiot (2,5%) 48,75€
Yhteensä: 64,15€/kk, vuodessa 770€

Verifone, BlueCommerce Premium (puolet maksuista pankki, puolet luottokortti/mobilepay):
– kk-maksu 55,00€
– tapahtumamaksut pankit (0,35€/kpl) 5,25€
– tapahtumamaksut luottokortit & Mobilepay (0,06€/kpl + 2%) 27,90€
Yhteensä: 88,15 €/kk, vuodessa 1058€

Visma Pay Express:
– kk-maksu 6,95€
– tapahtumamaksut (0,49€/kpl) 14,70€
– provisiot (2,8%) 54,60€
Yhteensä: 76,25€/kk, vuodessa 915€

Visma Pay Power (puolet maksuista pankki, puolet luottokortti/mobilepay):
– kk-maksu 49,00€
– tapahtumamaksut pankit (0,39€/kpl) 5,85€
– tapahtumamaksut luottokortit & Mobilepay (0,39€/kpl + 1,99%) 25,25€
Yhteensä: 80,10 €/kk, vuodessa 961€

Svea Payments (puolet maksuista pankki, puolet luottokortti/mobilepay):
– kk-maksu 59,00€
– tapahtumamaksut pankit (ka. 0,40€/kpl) 6,00€
– tapahtumamaksut luottokortit & Mobilepay (ka. 0,38€/kpl + 1,55%) 20,81€
Yhteensä: 85,81 €/kk, vuodessa 1030€

*American Express, ApplePay saatavilla erillisillä sopimuksilla (PayTrail provisiot 0,50€/kpl + 3%)

Miksi sähköpostiviestintä menee roskapostiin

Sähköpostiviestintä on edelleen yksi tehokkaimmista tavoista markkinoida yritystä ja sen tuotteita. Monille tulee yllätyksenä, että suuri osa viesteistä saattaa päätyä suoraan vastaanottajan roskapostikansioon. Lähetetty viesti joutuu vastaanottaja päässä aina automaattiseen tarkastukseen. Päästäkseen vastaanottajan luettavaksi sen tulee läpäistä roskapostisuodatus. Haittaviestisuodatus, sisältötarkastus ja monet muut järjestelmän määritykset vaikuttavat siihen, minne viesti lopulta päätyy.

Sähköpostien lähettäjän on mahdollista parantaa viestien perillemenoa muutamilla yksinkertaisilla keinoilla.

1. Lähettävä osoite “vääränlainen” roskapostisuodattimien kannalta.

Käytät esim. info@, myynti@, sales@ -alkuista tai loppuista sähköpostiosoitetta viestien lähettämiseen.
Älä käytä viestien lähettävänä sähköpostiosoitteena osoitetta info@yrityksennimi.fi tai vastaavaa. Näillä on suurempi todennäköisyys joutua roskapostiin kuin vaikka esimerkiksi maija@yrityksennimi.fi osoitteella. Lisäksi lähettävän osoitteen olisi hyvä olla oikeastikin olemassa (eli oma postilaatikko, ei pelkkä virtuaalinen osoite) ja oman verkkotunnuksen mukainen.

2. Sähköpostilistasi sisältää käyttämättömiä, virheellisiä ja roskapostittajien sähköpostiosoitteita.

Sähköpostilistaa pitää siivota tasaisesti, jos haluat että sähköpostiviestisi menevät paremmalla todennäköisyydellä perille.

Sähköpostilistan siivous hoituu siten, että poistat listalta sellaiset sähköpostiosoitteet,
a) joihin ei ole saatu toimitettua viestejä yli puoleen vuoteen
b) jotka ovat selkeitä roskapostitusosoitteita tyyliin “loseweight@gmail.com”
c) joissa on selkeitä virheitä esim. “kaijakoo@gmeil.com”
d. joihin vastaanottaja ei ole reagoinut mitenkään (ei jälkiä klikkauksista tai viestien avauksista) yli vuoteen.

Mikäli sähköpostilistallasi on satoja tai jopa tuhansia osoitteita, voit käyttää siivoamiseen palveluita kuten Emailable.

3. Kiinnitä huomio lähetettävien sähköpostiviestien sisältöön,

a) älä sisällytä viestiisi kuvia, logoja ja muuta erikoiskoristeluja tai -merkkejä – sisällön laatu heikkenee
b) älä käytä linkkien lyhennyspalveluita kuten bit.ly – roskapostittajat suosivat lyhenteitä linkeissä
c) älä lisää liitteitä sähköpostiviesteihisi – liitteet on suuri paha, käytä tarvittaessa pilvipalveluita kuten Dropbox, Google Drive
d) älä HUUDA tai käytä useita huuto-/kysymysmerkkejä nettietiketin vastaisesti – sähköpostit, jossa on paljon isoilla kirjaimilla kirjoitettuja sanoja merkataan herkästi roskapostiksi
e) älä kirjoita mainostekstimäisesti – vältä sanoja joita esiintyy mainoksissa & roskaviesteissä kuten “klikkaa tästä, onneksi olkoon, hyvä ystävä, tyytyväisyystakuu, huipputarjous, lisää myyntiä, tilaa nyt, erikoistarjous, tämä ei ole roskapostia, voittaja”.

4. Tarkista, että viestistäsi löytyy sähköpostiviestien peruuttamispainike – vastaanottajalla on oikeus perua viestien saaminen helposti.

Muita mahdollisia syitä postisuodatukseen edellämainittujen lisäksi:
– palvelimelta puuttuu lähettäjän SPF-todennus – sähköpostipalvelut pyrkivät nykyään tunnistamaan vastaanotetun sähköpostiviestin lähettäjän SPF (sender policy framework) -tietueeseen perustuvalla tarkistuksella.
– olet lisännyt listallesi osoitteita ilman lupaa (kuluttajaviestinnässä on aina saatava lupa ensin)
– ip-osoitettasi on käytetty roskapostin lähettämiseen, voit tarkistaa asian esim. mxtoolbox.com -palvelusta
– lähettämiisi viesteihin ei reagoida vastaanottajapäässä ollenkaan (viestejä ei avata)
– viestisi aihe ei vastaa viestin sisältöä.

Täysin varmaa reseptiä roskapostisuodattimien välttämiseen ei ole, mutta laadukkaalla sisällöllä sekä postituslistan ajantasaisuudesta huolehtimalla lisää huomattavasti postin perille menon mahdollisuuksia.

Mikäli tarvitset apuja sähköpostiviestinnän toteuttamiseksi tai parantamiseksi niin ota yhtettä. Yksinkertaisimmillaan sähköpostiviestintä voidaan rakentaa saumattomasti WordPress verkkosivujen yhteyteen.

Mitä tehdä jos verkkosivut ovat rikki?

Syitä, miksi WordPress verkkosivut eivät toimi

Verkkosivuston epätoimivuudella tarkoitetaan sitä, että sivusto ei toimi ollenkaan (sivusto ei vastaa, ilmoittaa virheviestin) tai toimii vain osittain tai tuottaa graafisesti vääränlaista ulkoasua. Kun verkkosivusto tai sivuston palvelin kaatuu, sivusto lopettaa toimimisen kokonaan ja vaatii tällöin monesti erityistoimia sivuston palvelinpuolella.

Syitä WordPress verkkosivujen häiriöihin on hyvin monia jo pelkästään siitä syystä, koska erilaisia valmiita ohjelmistoja ja teemoja on käytettävissä tuhansia. Käytännössä jokainen WordPress lisäosa ja teema on potentiaalinen häiriön aiheuttaja. Yleisimpiä ongelmien syitä ovat muun muassa vääränlaiset rakenteet sivustolla, vioittuneet tai virheelliset lisäohjelmistot, erilaiset ongelmat tietokannassa ja evästeiden sekä välimuistin ongelmat. Verkkosivujen toimivuutta kannattaa varmistaa ennalta kaikin olemassa olevin keinoin. Esimerkiksi tarvittavien WordPress ohjelmistojen päivittäminen, välimuistin tyhjentäminen ja säätäminen sekä turhien ylimääräisten lisäohjelmistojen poistaminen on syytä tehdä säännöllisin väliajoin.

Verkkosivut voivat myös kaatua hakkerin toteuttaman hyökkäyksen takia, minkä tapahtuminen on toki harvinaista, mutta silti mahdollista ja harmillista sivuston kannalta. Jos kyberhyökkäys kohdistuu verkkokauppaan, voi se vaikuttaa verkkokaupasta tuleviin tuloihin merkittävästi. Sivuston tietoturvaratkaisuihin on syytä kiinnittää erityishuomiota.

Katso lisää sivustolta: https://www.wpbeginner.com/common-wordpress-errors-and-how-to-fix-them/

Ennaltaehkäisy

WordPress verkkosivuista ja -palveluista kannattaa alunperinkin luoda sellaiset, että mahdollisuus niiden virheille olisi pieni. Käyttämällä yleisesti hyväksi havaittuja ja varmistettuja ohjelmistoja sekä valitsemalla laadukkaan palvelinoperaattorin pääsee jo hyvin alkuun. Käytettävien ohjelmistojen määrää on syytä rajoittaa ja miettiä, voiko jonkun sivuston toiminnallisuuden toteuttaa ilman lisäohjelmistoa. Sivuston jatkuva ylläpito kannattaa toteuttaa muutoikin kuin vain  palvelinoperaattorin tarjoamien automaatioihin luottaen.

Hakkerien hyökkäyksien mahdollisuutta saa pienennettyä pitämällä huolta sivuston ja palvelimen tietoturvasta. WordPress-sivustojen yleiseen tietoturvallisuuteen kuuluu muun muassa salasanojen turvallisuudesta huolehtiminen, HTTPS -protokollan käyttö osoitteissa, säännöllinen varmuuskopiointi ja WordPress alustan ja lisäosien päivittäminen.

Säännöllisestä varautumisesta huolimatta lähes joka sivustolle tulee jossakin vaiheessa virheitä, jotka rikkovat sivuston. Korjaaminen voi olla vaikeaa, jollei ole tietoa miten edetä. Verkosta löytyy moniin ongelmiin korjausohjeita, mutta niiden selaamiseen voi tuhrautua hyvinkin paljon aikaa ja silti ongelman ratkaisu voi jäädä vaiheeseen ilman riittävää osaamista.

Mitä tehdä, kun verkkosivut ovat rikki?

WordPress on säännöllisesti kehittyvä alusta lisäosineen, jonka ylläpidon “unohtaminen” voi aiheuttaa suuria tietoturva- ja toimivuusongelmia. Yksikertaisellekin sivustolle pitää tehdä useita kymmeniä jopa satoja päivityksiä vuodessa, joiden toimivuus pitää usein vielä varmistaa tapauskohtaisesti. Ylläpitäjien onkin seurattava tietoturvasivustoja, WP-yhteisön keskusteluja ja muita netin tietolähteitä aktiivisesti.

Jos verkkosivut ovat rikki ja ei ole täyttä tietoa miten toimia itse, on monessa tilanteessa nopeinta ja kannattavinta olla yhteydessä palvelun ylläpitäjään (jos sellainen on) tai ulkopuoliseen WordPress asiantuntijaan. Ammattilainen auttaa siinä, että sivusto saadaan palautettua takaisin alkuperäiseen tai sitä parempaan kuntoon. Yhteys kannattaa ottaa heti, kun huomaa ongelman sivustolla, näin ongelman korjaamiseen päästään paremmin käsiksi.

Etony tarjoaa palveluna sekä WordPress verkkosivujen ja -kauppojen ylläpitoa että ongelmatilanteisiin apua.

 

 

 

 

Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointi on markkinointiin liittyvä tekniikka, jossa tuottamisen kohteena on markkinointiviestintä ja muu mediasisältö. Sisältömarkkinointi on tehokasta ja johdonmukaista. Se on myös palvelun kohderyhmän arvostamaa ja kohderyhmälle hyödyllistä. Sisältömarkkinoinnin avulla brändi tai yritys pystyy keräämään enemmän näkyvyyttä netissä ja mediassa.

Sisältömarkkinointia ovat esimerkiksi e-kirjat, opettavaiset artikkelit ja muut blogitekstit, videot, viihde, podcastit, verkkoseminaarit eli webinaarit, ladattavat tiedostot sekä livestriimit ja sosiaalisen median eri alustojen, kuten Facebookin ja Twitterin, kautta välitetyt sisällöt. Näiden erilaisten palveluiden kautta kohderyhmälle voidaan jakaa kiinnostavaa sisältöä, käyttövinkkejä, ohjeita ja neuvoja.

Tavoitteena sisältömarkkinnoinnissa on houkutella uusia asiakkaita esimerkiksi yrityksen verkkosivustoille ja näin ollen luomaan tehokkuutta yrityksen myyntiin ja kasvattamaan asiakaskuntaa. Sisältömarkkinoinnilla yrityksen näkyvyyttä esimerkiksi hakukoneessa pyritään kasvattamaan ja vahvistamaan. Oleellisia tavoitteita sisältömarkkinointiin liittyen ovat myös myynnin kasvu, asiakkaiden sitouttaminen ja uusien asiakkaiden hankkiminen.

Sisältömarkkinoinnin strategia eli sisältöstrategia esitetään yleensä prosessina, jossa on useampi vaihe. Sisältöstrategia on oleellinen osa sisältömarkkinointia, koska se auttaa tavotteiden saavuttamisessa ja hyvä strategia voi tuoda uusia asiakkaita yritykselle. Hyvä sisältöstrategia tuo myös verkkosivuille kävijöitä, jotka ovat oikeanlaisia ja toimivat halutulla tavalla, kuten ostavat tuotteita verkkokaupasta.

Ensimmäisenä sisältöstrategian toteutuksessa on asetettava tavoitteet, joille valitaan niiden toteutumista seuraava mittaristo, kuten jonkinlainen suorituskykymittaristo eli KPI-mittaristo. Yrityksen kohderyhmän selvittäminen on myös oleellista. Sisältöstrategiassa myös valitaan keinot millä sisältömarkkinointi toteutetaan ja kanavat tai alustat missä se toteutetaan.

Osa sisältöstrategiaa on myös aikataulusta päättäminen, vastuun jakaminen ja sisältöstrategiaa kuvaavan prosessin esittäminen. Lopuksi sisältömarkkinoinnin tuottamia tuloksia analysoidaan ja mietitään miten strategiaa voidaan kehittää ja millä tavoin sitä kehitetään.

Sisältömarkkinoinnissa voi myös epäonnistua, jonka takia on hyvä olla tietoinen tekijöistä, jotka aiheuttavat epäonnistumisia ja joiden takia suunniteltu sisältöstrategia ei toimi. Kun on tietoinen näistä tekijöistä, pystyy ne myös välttämään. Epäonnistumisen syitä voi olla muun muassa se, että sisältöä toteutetaan vääristä lähtökohdista, sisältömarkkinointi ei ole oikea ratkaisu yrityksen tilanteeseen tai sisältöstrategiaa ei olla tehty oman yrityksen mukaiseksi vaan esimerkiksi kopioitu kilpailijalta.

Sisältömarkkinointi kannattaa alottaa suunnitellusta sisältöstrategiasta ja sen myötä lähteä kehittämään yrityksen sisällön tuottamista. Onnistunut sisältömarkkinointi tuo asiakkaita ja kasvattaa yritystä.

Lue aiheesta lisää sivulta https://blog.hubspot.com/marketing/content-marketing